Якщо вам раптом спаде на думку знайти якийсь дуже цинічний і, разом із тим, класичний твір, зверніть увагу на опуси Вільяма Текерея. Він народився 18 липня 210 років тому й пішов у кращий світ лише за 53 роки. Але за цей час встигнув винайти власний неповторний рецепт літературної страви: дрібка сарказму, добре виражений песимізм, морально відразливі персонажі, похмуро-реалістичний погляд на вікторіанську Англію, злам шаблонів – і вуаля! Книги, що не перше сторіччя лишаються актуальними. 

    Попри неромантичність, злу іронію й уїдливі пародії на сучасників, Вільям Текерей, на переконання знайомих із ним людей, у житті був справжнім джентльменом. Терплячий, незмінно інтелігентний, здатний на широкі жести й доброчинну допомогу (в основному, бідним акторам і художникам), тактовний і стриманий. Перші свої роки він провів у Калькутті (Індія), де служили його батько й дід. Але після смерті тата 6-річного Текерея перевезли до Лондона, де він згодом будував своє життя. Повноцінної освіти юнак так і не здобув. Якийсь час він навчався в Кембриджі, де випускав студентський гумористичний часопис «Сноб» (власне, з легкої руки Текерея, сьогодні це слово вживається у звичному нам значенні). Але картярські борги, на які він витратив немалий батьківський спадок, й інші обставини змусили Вільяма кинути університет.

    Пізніше він подався до Парижа в надії вивчитися на художника. Цікаво, що саме цю професію він хотів обрати. Та на шляху йому став… Чарлз Дікенс. Справа в тому, що автор «Нотаток Піквікського клубу» якраз шукав ілюстратора для своєї книги, і Вільям спробував себе в цій ролі. Його карикатури Дікенс не вподобав, і Теккерей серйозно замислився про зміну фаху. Утім, малювати він усе одно продовжував: на полях своїх творів, рахунках у ресторанах, театральних квитках та деінде. За кумедні й іноді злостиві шаржі він отримував платню в гумористичних журналах. Але своє призначення чоловік усе ж таки знайшов у літературі. 

    Популярність Вільяму Текерею приніс «Ярмарок марнославства», так званий «роман без героя», у якому читач не міг беззастережно симпатизувати жодному персонажеві. Більш-менш позитивні образи в романі були виведені пісно й дещо безбарвно, зате центральна героїня – Бекі Шарп – могла похвалитися цілим набором не надто доброчесних рис. Егоїстична, лицемірна й підступна дівчина із сумнівної родини затялася вибороти собі місце під сонцем за допомогою інтриг і багатих чоловіків (не надто рідкісні риси характеру й у наш час, чи не так?). На таких не дуже приємних, зате виразних особистостей Текерей барв якраз не шкодував: марнославців, святенників, відвертих паскудників й авантюристів на сторінках його романів повно. 

    Таку собі енциклопедію аморальних сучасників письменника можна знайти, наприклад, у творах «Нотатки Баррі Ліндона», «Книга снобів», «Пенденніс», «Історія Генрі Есмонда», «Ньюкоми» тощо. Утім, Текерей був автором «широкого профілю»: з-під його пера вийшло чимало пародій (наприклад, злостиво-гротескне продовження роману В. Скотта «Айвенго»), віршів, балад, гуморесок, комічних повістей, казок (екранізація його сумної й романтичної історії «Каблучка й троянда» має назву «Не полишай»), нарисів тощо. Цікаво, що своїм двом донькам він суворо наказував не поширювати про нього жодних біографічних відомостей. Можливо, не довіряв людям, які могли викривити його життя й посміятися з родинних таємниць. Не даремно, саме йому належить вислів: «Світ – це дзеркало, і воно повертає кожному його власне відображення».

0 Коментарі